Facebooktwitterlinkedin

Terug naar de eenvoud; Voer het goede gesprek over bestuur en toezicht binnen de (culturele) organisatie, met of zonder Code?
Op 14 oktober jl. heeft minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Jet Bussemaker het eerste exemplaar van de Governance Code Cultuur (GCC) in ontvangst genomen.
“De nieuwe GCC biedt meer dan voorheen aanleiding tot het goede, kritische gesprek tussen bestuur, toezichthouders én stakeholders.”

Weer een nieuwe code, zult u misschien denken?
De “Zoek-de-verschillen” –vraag (nieuw vs oude code uit 2006) is bovendien niet zomaar te beantwoorden. Toch vind ik het prima dat de code is vernieuwd. Er is natuurlijk behoefte om nieuwe inzichten op het gebied van goed bestuur in te brengen. De tekst van de code is nu ook een stuk leesbaarder en compacter.
Maar het raakt het het eigenlijke vraagstuk wel?
Vlg de voorzitter van de werkgroep, Prof.Dr. Mijntje Lückerath, die de aanpassing van de code heeft voorbereid, gingen de discussies aan de rondetafelbesprekingen voor de helft over de Wat-vraag en voor de helft over de Hoe-vraag. Maar wie heeft de Waarom-vraag gesteld?
Waarom is het belangrijk dat er sprake is van helder bestuur en zorgvuldig toezicht?
Draait het uiteindelijk niet om de maatschappelijke toegevoegde waarde van de organisatie?
Het helder aantonen van die maatschappelijke meerwaarde is mede noodzakelijk voor de verantwoording van het gebruik van publieke gelden.
Daar is de culturele sector niet de enige in. Ook bij andere sectoren, die voor het grootste gedeelte gefinancierd worden door de overheid, speelt dit; bij de zorg, onderwijs, volkshuisvesting etc.
De cultuursector is ook niet persé complexer….. wij maken het complex.
Een eigen sectorale code focust op de beheersproblemen, op postzegelformaat. Het raakt het vraagstuk niet en ,als wij niet oppassen, leidt het misschien wel af.

Dus terug naar de eenvoud, naar de kernboodschap.
Dat is naar mijn mening de winst van de nieuwe code; dat wij met elkaar het gesprek aangaan en dat ook delen met de buitenwereld, sterker nog, dat wij die buitenwereld betrekken bij de (kern-)vragen van de organisatie.
Deel die gesprekken, hier op fora en websites, en vorm zo met elkaar een broedplaats van goede praktijkvoorbeelden.

Facebooktwitterlinkedin