PIT-gever 4: Nathaly Boelhouwer, door Bronia Vermaas
Alweer het vierde estafette-interview in de reeks PIT-gevers. In deze reeks maken we kennis met toezichthouders die in onze ogen PIT en energie hebben én geven aan anderen.
Het ‘stokje’ geeft de interviewer door aan een volgende PIT-gever zodat er een estafette ontstaat met inspirerende positieve voorbeelden.
Heb jij ook iemand die jouw PIT-gever is? Laat het ons weten en misschien zetten we hem/haar al snel in de schijnwerpers!
Wie is Nathaly Boelhouwer?
Nathaly is sinds augustus 2009 toezichthouder bij de Catharina Stichting, een woon-zorginstelling te Brielle. In het dagelijks leven is zij directeur van Imtech Toegangstechniek. Ze is oud-officier bij de marine en een van de eerste vrouwen die de opleiding aan het KIM (Koninklijk Instituut voor de Marine) heeft voltooid. Nathaly is mijn Pit-gever omdat zij maatschappelijk zeer betrokken is en staat voor wat zij doet. Zij is positief, gedreven en weet haar doelen te bereiken.
Interview met Nathaly Boelhouwer over Boardroom Dynamics, door Bronia Vermaas
1. Waarom ben je toezichthouder geworden? Ik was jaren o.a. bestuurslid bij het Rode Kruis VPR en Vereniging Eigen Huis. Ik wilde graag in mijn eigen dorp een actieve maatschappelijk rol vervullen en vindt het belangrijk dat het voor de ouderen binnen ons dorp goed geregeld is. Ik ben bevlogen, betrokken en ken onze klanten.
2. Wat vind je leuk aan toezichthouden? Ik vind het interessant om invloed te kunnen uitoefenen op strategische onderwerpen en mee te kunnen denken bij maatschappelijk issues die nu spelen binnen de gezondheidszorg. Als toezichthouder vind ik het belangrijk een onderdeel te zijn van het team en mijn commerciële kennis en kunde in te brengen en ook kritisch te zijn. Vooral het bespreekbaar maken van onderwerpen die niet duidelijk binnen de boardroom worden uitgesproken zijn belangrijk voor een goed besluit of advies.
3. Hoe heb je jezelf verder geprofessionaliseerd als toezichthouder? Ik heb verschillende masterclasses bij NVTZ , een traject professioneel toezichthouden in de culturele sector via Binoq Atana en de Leergang aankomende commissarissen Woningcorporaties – VTW gevolgd. Vervolgens heb ik ook ca. 1,5 jaar als trainee bij de raad van commissarissen van Woonkracht 10 meegelopen. Ik heb daar onderzoek gedaan naar de boardroom dynamics. Mijn conclusie is dat er ruimte en respect moet zijn voor de verschillende inzichten van de leden. Er moet meer open gediscussieerd worden en dit kan alleen als er voldoende vertrouwen is.
4. Wat zijn volgens jou de belangrijkste competenties en waarden voor een toezichthouder? Het is vooral belangrijk dat er binnen een Raad van Toezicht diversiteit is. Wij hebben op dit moment drie vrouwen en twee mannen binnen het team. Door de komst van de twee vrouwen is de sfeer ook veranderd. Vrouwen zijn meer gericht op samenwerking en zien meer de gehele samenhang en impact van vraagstukken. Ik ervaar dat mannen zich meer op één ding focussen. Gedrag is essentieel en daarnaast respect voor elkaars inzichten. Het is ook goed als een team bestaat uit mensen met verschillende achtergronden zodat je ook de verschillende invalshoeken kunt bespreken.
5. Wat is jouw bijdrage binnen de raad van toezicht vanuit de deze competenties en waarden? Ik kijk vanuit mijn commerciële achtergrond naar de onderwerpen. Daarbij ben ik ook vaak degene die onderwerpen bespreekbaar maakt. Ik heb geleerd dat je in zware tijden niet op de huid van een bestuurder moet zitten, maar vooral moet werken aan vertrouwen zodat onderwerpen besproken worden en wij als raad als sparringpartners kunnen fungeren. Na elke vergadering vind ik het ook belangrijk dat wij inhoud en proces kort evalueren, want we zien elkaar niet wekelijks maar moeten wel een team zijn.
6. Zoals je weet ben ik partner bij PIT en is er een gedachtengoed van PIT ontwikkeld – PITch. Herken jij waarvoor wij staan? Welke PITch spreekt je aan? Leuk, ik wist niet dat jullie dit zo al hadden uitgewerkt. Bij afvinken naar aanvonken denk ik vooral aan de intrinsieke motivatie om toezichthouder te zijn en dat het belangrijk is dat je contact hebt en houdt met je klant: waar doen wij het voor? Daarnaast is het belangrijk dat je kritisch onafhankelijk blijft en dat verschil van inzicht kan leiden tot een goed resultaat.
7. Zelf merk ik, nu ik toezichthouder ben, dat ik ook in mijn reguliere functie gegroeid bent, herken jij dit? Ik merk dit vooral bij strategische keuzes die gemaakt moeten worden binnen ons bedrijf. Ik kan dan even afstand nemen en onderwerpen makkelijker vanuit een andere invalshoek benaderen.
8. Wat zijn je ambities als toezichthouder? Ik zou in de toekomst ook graag een toezichthoudende rol bij een commerciële organisatie willen vervullen. Ik ben vooral nieuwsgierig naar het verschil tussen het toezichthouden bij een maatschappelijke organisatie en een commerciële organisatie.
In het volgende PIT-gever estafette-interview lezen we meer over de PIT-gever van Ellen Olde Bijvank.